EVEN VOORSTELLEN


Mijn naam is Barbara, moeder van twee prachtige jongens, beide middenin de pubertijd. In mijn gezin zijn meerdere diagnoses gesteld, waaronder AD(H)D, hechtingsproblematiek en kenmerken van autisme. Naast moeder ben ik therapeut, coach en trainer. Ook ben ik ervaringsdeskundige. Ervaringsdeskundig op het gebied van hechtingsproblematiek, zowel in mijn eigen hechting als in de (onveilige) hechting van mijn kinderen. Ervaringsdeskundige in het zorgen voor mijn zoons, de zorgen òm mijn zoons en de (vaak eenzame) zoektocht en worsteling in 'hulpverleners-land'. En last-but-not-least ervaringsdeskundige op het gebied van overmatig denken en piekeren. Ik weet hoe het is om soms gek te worden van alle gedachten en de behoefte aan een knop om je hoofd even uit te kunnen zetten.


TERUGBLIK



Als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik lang het gevoel gehad in een sneltrein te zitten waar ik niet meer uit kon stappen; ik was altijd bezig, probeerde alle ballen in de lucht te houden en voelde nooit echt rust. Ik miste mijn vrolijkheid en mijn enthousiasme en het was lastig om te genieten. Ik had het gevoel geleefd te worden; ik was onzeker, moest ontzettend veel van mezelf en ik was eigenlijk nooit tevreden over mezelf. Voor mijn gevoel faalde ik in alles. Als moeder, als partner, als vriendin, als dochter, als medewerker. Ik liep totaal vast in mijn leven. Diep van binnen voelde ik dat ik wilde dat het anders was, maar ik had geen idee hoe ik dit voor elkaar kon krijgen.


ACCEPTANCE AND COMMITMENT THERAPY


In 2011 ben ik in aanraking gekomen met ACT. In eerste instantie stond ik er sceptisch tegenover. Ik ben een nuchter mens, sta met beide benen op de grond en was bang voor een hoog geiten-wollen-sokken-gehalte en zweverigheid. Wat bleek dat anders te zijn! Wat ik prettig vind aan ACT is dat je het kunt begrijpen èn kunt ervaren. Mijn hoofd houdt namelijk van controle; ik 'moet' iets eerst begrijpen, voordat ik het aan kan nemen (zegt Mijn Beppie dus). Daarnaast laten de ACT oefeningen en metaforen je op een simpele, maar doeltreffende manier voelen en ervaren. En wat me raakt is de humor. ACT is niet zwaar, maar relativeert en voelt luchtig en dat past heel goed bij mij.


ACHTERGROND


Ik ben van origine leerkracht (speciaal) basisonderwijs. Daarnaast heb ik gewerkt bij het Nederlandse Rode Kruis, op een Reboundvoorziening binnen Jeugdzorg, voor jeugd van 13 tot 18 jaar, en als coördinator en ervaringsdeskundige binnen de GGZ. In 2012 heb ik besloten om de basisopleiding ACT te doen. Ik gun namelijk iedereen hetzelfde profijt dat ik zelf heb bij ACT, zowel volwassenen als kinderen. In 2015 heb ik de vervolgopleiding ACT afgerond en omdat een stuk van mijn hart toch ook bij kinderen ligt, heb ik in 2018 de ACT4kids opleiding gedaan. Sindsdien ben ik, naast ACT-coach voor volwassenen, 1 van de eerste officiële ACT4kids-coaches van Nederland! En om me meer te verdiepen in 1 van de 6 kernprocessen van ACT, heb ik in 2019 de opleiding tot Mindfulness-trainer gevolgd en me daarnaast gespecialiseerd d.m.v. de Mindful Parenting Training.

 

Ik ben aangesloten bij de ACBS BeNe

(Association for Contextual and Behavioral Science, Nederlandstalige afdeling).
Dit is een wereldwijde vereniging van therapeuten, onderzoekers en andere betrokkenen die zich bezighouden met Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Relational Frame Theory (RFT) en functioneel contextualisme (FC). Hier wordt kennis en informatie uitgewisseld. Tevens organiseert ACBS bijscholing.

Alle aangesloten ACT-professionals kun je op de site vinden.

 
 

Ik ben gecertificeerd ACT4kids therapeut


Voor meer informatie kun je kijken op de website van ACT4kids.

 
 

Mijn AGB-code is: 98104383


Kwalificatiecode 9802 Voor meer informatie kun je kijken op de website van AGB-code.

 
 



Het mooiste dat je kunt worden is jezelf...