INDIVIDUELE BEGELEIDING VOOR VOLWASSENEN


Heb je behoefte aan rust? Aan een leven waarin je niet meer geleefd wordt, maar zelf kunt kiezen wat je met je kostbare tijd en energie doet?

Zou je flexibeler en veerkrachtiger in het leven willen staan en beter om te kunnen met vervelende situaties die in je leven gebeuren?


En wil je onderzoeken wat je echt wil en weten hoe je dit ook daadwerkelijk in je leven vorm kunt geven?


HERKEN JE JE IN 1 OF MEERDERE VAN DE VOLGENDE BESCHRIJVINGEN?

Je het het gevoel dat je wordt geleefd
Je MOET heel veel en hebt het altijd druk
Je zit in je hoofd en piekert veel
Je bent vaak moe
Het lukt je niet goed om te genieten
Je bent perfectionistisch
Je bent angstig, terwijl je met je gezonde verstand weet dat die angst niet nodig is
Je merkt dat je regelmatig gefrustreerd reageert op anderen
Je wordt soms gek van die kritische stem in je hoofd
Je vindt het lastig om keuzes te maken
Je bent onzeker
Je vindt het lastig om je grenzen aan te geven
Je mist plezier in je leven
Je wil het graag anders doen, maar weet niet goed hoe je dit omzet in concrete actie

IS HET ANTWOORD JA?

Laat ik dan beginnen met zeggen dat je niet de enige bent. In deze tijd lopen hier veel mensen tegenaan. De huidige tijd vraagt veel van ons. We hebben vaak een vol leven, waarin we veel doen en willen. We worden overladen met informatie en keuzes. Iedereen heeft een mening en zelfs de media zegt wat wel en niet goed voor ons zou zijn en welke keuzes we zouden moeten maken. We willen het graag goed doen. Voor onze familie, eventueel partner en kinderen, onze vrienden, onze baas. Oh ja, en we willen ook goed zorgen voor onszelf.

Maar wacht even.. Het is toch jouw leven? Waar doe je nou goed aan? Wat past bij jou? Wat wil jij? Wat voelt ècht goed? En àls je dat al weet, hoe creeer je dat dan in jouw leven?

Helaas gebeuren er ook dingen in ons leven waar we geen grip op hebben en die ons flink laten wankelen. Soms zie je het aankomen, maar soms zijn het gebeurtenissen die onverwachts op je pad komen. Het zijn ervaringen die je niet zomaar opzij kunt zetten. Ze roepen veel (vaak ook verschillende) gevoelens op. Het kan je zo nu en dan zelfs overspoelen. Het valt niet altijd mee om hiermee om te gaan. Om hier echt ruimte voor te maken.

En dan dat hoofd. Al die gedachten! De hele dag door gaan er allerlei gedachten door ons heen. Volgens onderzoeken heeft ieder mens zo'n 40.000 tot 60.000 gedachten per dag. Als je ervan uitgaat dat we ongeveer acht uur slapen, heb je per ‘wakker uur' ongeveer 3.000 gedachten. Dat zijn ruim 50 gedachten per minuut! En dan te bedenken dat van nature ongeveer 70% van onze gedachten negatief geladen is... Natuurlijk hebben we belangrijke en zinvolle gedachten, maar we hebben ook veel onbelangrijke en vooral niet helpende en zelfs belemmerende gedachten. Soms lukt het om je gedachten te sturen, maar feit blijft dat je uiteindelijk geen controle hebt over je gedachten. Probeer maar eens NIET te denken aan een blauwe olifant. Waar denk je dan juist WEL aan?


HET KAN ANDERS


Wil jij een leven waarin:

Je minder MOET en juist meer MAG?
Je niet streeft naar perfectie (aangezien perfect niet bestaat)?
Je niet zo'n last meer hebt van dat drukke hoofd?
Je minder angstig bent?
Je vaker dingen doet waar je blij van wordt?
Je minder piekert en stress ervaart?
Je makkelijker de keuzes kunt maken die voor jou goed voelen?
Je vaker voor jezelf opkomt?
Je geen "ja" zegt als je "nee" bedoelt, maar je je grenzen aangeeft en daarvoor blijft staan?
Je beter om kunt gaan met situaties die je niet kunt veranderen?


ACT, oftewel Acceptance and Commitment Therapy

Begeleiding bij Mijn Beppie is gebaseerd op ACT. Dit staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Hierbij is een belangrijk verschil met veelvoorkomende begeleiding en therapie (zoals CGT, oftewel Cognitieve Gedrags Therapie). ACT is een op mindfulness gebaseerde aanpak, gericht op gedragsverandering. De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.​ Accepteren wat buiten je macht ligt en je verbinden aan hetgeen je echt belangrijk vindt en je leven verrijkt. Je leert je te richten op zaken die je op directe wijze kan beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals je emoties en gedachten. Het doel is het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit. Hoe flexibeler je bent, hoe makkelijker je om kan gaan met de vervelende ervaringen die je op je pad tegenkomt en hoe beter je in staat bent je leven in te vullen op basis van de dingen die waardevol zijn voor jou.

“ACT leert je om op een zachtaardige manier om te gaan met je gedachten, gevoelens en omstandigheden, terwijl je op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken.”

Gijs Jansen

ACT bestaat uit zes kernaspecten. Dit zijn ze in het kort uitgelegd.

Acceptatie richt zich op de bereidheid om alles waar je geen grip op hebt en wat je niet kunt controleren toe te laten. Dit betekent stoppen met vechten tegen vervelende gedachten, gevoelens of situaties.

Door defusie-oefeningen leer je om afstand te nemen van je eigen interne stem, je gedachten. Daardoor word je er minder door meegesleept en verliest het zijn waarde. Je ervaart dat je een keuze hebt om wel of niet naar je gedachten te luisteren en er naar te handelen i.p.v. dat je er automatisch in mee gaat.

We besteden veel tijd aan het in gedachten vooruit en in het verleden kijken. We piekeren of malen, terwijl we ondertussen de dingen die we doen, op de automatische piloot doen. Met behulp van o.a. mindfulness-oefeningen leer je om steeds meer met je aandacht in het hier & nu te zijn.

Jezelf leren zien in context (samenhang) met je omgeving. Het denkende zelf is je geest en het observerende zelf is objectiever.

We gaan op zoek naar wat je ècht belangrijk vindt. Regelmatig komen we aspecten tegen waar je van dacht dat het jouw waarde was, maar blijkt dit iets te zijn dat je van je ouders hebt meegekregen of wat de maatschappij ons 'voorschrijft'. Dit kun je onbewust hebben meegenomen in jouw huidige leven, zonder dat het echt bij je past. We gaan kijken wat er voor jou echt toe doet en waar jij naar verlangt, zodat je hiermee je leven kunt gaan invullen. Een mooie en belangrijke zoektocht!

Je leven kun je alleen leven door dingen te doen; je waarden en verlangens om te zetten in acties. En al doende jouw leven, binnen de mogelijkheden die zich voordoen, op jouw manier vorm te geven.