INDIVIDUELE BEGELEIDING VOOR BRUSJES


Is uw zoon of dochter een BRoer of zUSJE van een zorgintensief kind? Heeft hij/zij hier last van en zit het daardoor niet goed in zijn/haar vel?


Juist ook brusjes verdienen een luisterend oor en extra hulp en steun om hiermee om te gaan. Mijn Uiltje, ACT4kids coaching, biedt deze hulp.


Brusjes zijn BRoertjes en zUSJES van zorgintensieve kinderen. Iedere problematiek heeft eigen specifieke en ingewikkelde kenmerken. Het is voor brusjes extra lastig om op te groeien met een broer(tje) of zus(je). Kinderen met problematiek vertonen vaak gedragsproblemen en in sommige gezinnen betekent dit dat veel rekening gehouden moet worden met dit kind. Voor broertjes en zusjes kan dat een lastige situatie geven; zij krijgen minder aandacht, moeten vaak extra rekening houden met hun broertje of zusje en er wordt van hen meer verwacht. De broertjes en zusjes van deze kinderen hebben hier ook niet voor gekozen en moeten er maar mee dealen. Ik vind dat deze kinderen daarom speciale aandacht verdienen.

WAAROM INDIVIDUELE COACHING VOOR BRUSJES?



Een kind zit soms ook niet lekker in zijn of haar vel. Dat kan ieder kind overkomen, maar een brusje heeft hier door de problematiek van zijn of haar broer of zus extra kans op. Het valt ook niet mee om dag in dag uit geconfronteerd te worden met ingewikkeld, afwijkend en vaak ook lastig gedrag en altijd maar op je tenen te moeten lopen, omdat het anders nòg moeilijker wordt dan het al is. Onze kinderen lopen tegen allerlei situaties aan en als ouder probeer je je kind zo goed mogelijk te helpen en te begeleiden. Maar soms weet je het als ouder ook even niet meer en je voelt dat je kind wel meer nodig heeft. Je kunt er dan voor kiezen om je kind individueel te laten coachen. Met behulp van ACT4kids (Acceptance and Commitment Therapy speciaal voor kinderen en jeugd) en Rots & Water oefeningen kijk ik samen met je kind naar wat er allemaal speelt, waar je kind tegenaan loopt en wat voor gevoelens en gedachten daarbij komen kijken. Daarnaast gaan we aan de slag om je kind zelf weer wat grip te laten ervaren (bijvoorbeeld door te werken aan het aangeven van eigen grenzen en een escapeplan te maken voor in escalerende situaties) en zo werken we er naartoe dat je kind weer beter in zijn of haar vel gaat zitten.

INDIVIDUELE EN DUS PERSOONLIJKE COACHING.



Ieder kind is anders en uniek. Ook is de beleving van ieder kind anders. Als gekozen wordt voor individuele coaching, dan staat het kind en wat voor hem of haar belangrijk is centraal. In de coachinggesprekken leert je kind anders omgaan met vervelende ervaringen, gedachtes en gevoelens.
Het lastige is dat je niet altijd grip hebt op vervelende situaties. Soms zijn dingen zoals ze zijn. De kunst is om in zulke situaties te accepteren dat vechten tegen de situatie geen zin heeft en zonde is van je energie. Als je je houding ten opzichte van de situatie verandert, ontstaat ruimte om te zien wat er nog meer mogelijk is. We gaan samen kijken naar wat er gebeurt, buiten en binnen jezelf en geven hier woorden aan. We kijken naar de koppeling tussen wat er gebeurt, je gedachten en gevoelens daarbij, wat je zelf doet en de logica daarvan. Als je kunt gaan zien dat je gedachten soms met je aan de haal gaan, kun je er meer afstand van nemen en je gedrag ook aanpassen. We gaan samen zoeken naar alternatief gedrag voor moeilijke situaties. Ook juist brusjes verdienen deze aandacht en hulp om weer middenin hun eigen leven te kunnen gaan staan.

Met ACT4kids (Acceptance and Commitment Therapy speciaal voor kinderen en jeugd) als uitgangspunt, kan ik uw kind helpen om de volgende doelen te behalen:


Meer ruimte voor hem/haar en zijn/haar gevoelens
Minder piekeren
Minder angst
Je minder angstig bent?
Meer begrip voor zichzelf
Meer zorg voor zichzelf, zoals omgaan met eigen grenzen
Meer rust
Meer genieten
In actie komen en dingen doen die echt belangrijk voor hem/haar zijn


Samen gaan we aan de slag door middel van gesprekjes, oefeningen en spelletjes die aansluiten op de belevingswereld en het ontwikkelingsniveau van uw kind. We ontdekken ‘Mijn Uiltje’ (het kritische en soms angstige stemmetje in ons hoofd), doen ‘Hart-oefeningen’ (wat vind ik belangrijk, wat doe ik het liefst?), leren ‘De Kat’ kennen (de kat is doelgericht en vastberaden en vooral ook nieuwsgierig, maar de kat leert ons ook goed te zorgen voor onszelf en voor anderen), en nog veel meer!

ACT4kids

Kinderen leren door ACT4kids op jonge leeftijd zichzelf los te zien van hun gedachten en gevoelens. Daarnaast groeien ze op met het besef dat alles wat er om hen heen en in zichzelf plaatsvindt, met elkaar verbonden is en daarin een functie heeft.